Letecky bezpečněji než kdy dříve
Ženeva – Loňský rok byl podle počtu nehod na počet uskutečněných letů nejbezpečnějším za dobu, kdy se tyto údaje sledují. Míra nehodovosti, tedy počet nehod na milion letů letadel vyrobených v západních zemích, se snížila na 0,61 z 0,71 v roce 2009. Překonala tak předchozí rekord z roku 2006, kdy bylo na milion letů 0,65 nehody. Vyplývá to z údajů zveřejněných Mezinárodním sdružením pro leteckou dopravu (IATA). Nejnebezpečnější oblasti byly Afrika a Latinská Amerika a Karibik.
Údaje ukazují, že jedna nehoda, při které bylo vážně poškozené letadlo, připadla na každých 1,6 milionu letů. Předloni připadla jedna nehoda na 1,4 milionu letů. Za posledních deset let se nehodovost snížila o 42 procent.
Podle IATA loni bylo při 36,8 milionu uskutečněných pravidelných letů přepraveno bezpečně 2,4 miliardy osob. Letadla vyrobená v západních zemích měla celkem 17 nehod, o dvě méně než předloni. U všech typů letadel, tedy vyrobených i ve východních zemí, se však počet nehod zvýšil o čtyři na 94. Celkový počet mrtvých vzrostl na 786 z předchozích 685.
Generální ředitel IATA Giovanni Bisignani zlepšení přivítal, upozornil však rovněž, že výrobci ani provozovatelé by neměli usnout na vavřínech. „Bezpečnost je prioritou číslo jedna. Našim cílem je nula,“ uvedl Bisignani. „Každé smrtelné neštěstí je lidskou tragédií, která nás upozorňuje, že toho musíme udělat více, a my spolupracujeme s regulátory, organizacemi pro civilní letectví a výrobci,“ dodal.
Z jednotlivých regionů měla nejvyšší nehodovost již druhým rokem za sebou Afrika. Míra nehodovosti zde činila 7,41, snížila se však z 9,94 v roce 2009. Afrika se na globální letecké přepravě podílí dvěma procenty, na nehodách letadel vyrobených v západních zemích však 23 procenty. Následovala Latinská Amerika a Karibik, kde nehodovost stoupla na 1,87.
Naopak nejbezpečnější, s mírou nehodovosti pod průměrem, byla Severní Amerika, Evropa, Severní Asie a Společenství nezávislých států. Největší pokles pak zaznamenala oblast Blízkého východu a Severní Afriky, a to na 0,72 z 3,32 v roce 2009.
Členskou základnu IATA tvoří 234 leteckých společností, které se na pravidelné mezinárodní letecké přepravě podílejí zhruba 93 procenty. Míra nehodovosti členů IATA činila 0,25, což znamená jednu vážnou nehodu na čtyři miliony letů uskutečněných letadlem vyrobeným v západních zemích. Statistika nehodovosti zahrnuje nehody, při kterých je zcela zničeno nebo vážně poškozeno letadlo a nejde již opravit. (ČTK)
LETECKY BEZPEČNĚJI NEŽ KDY DŘÍVE
Ženeva – Loňský rok byl podle počtu nehod na počet uskutečněných letů nejbezpečnějším za dobu, kdy se tyto údaje sledují. Míra nehodovosti, tedy počet nehod na milion letů letadel vyrobených v západních zemích, se snížila na 0,61 z 0,71 v roce 2009. Překonala tak předchozí rekord z roku 2006, kdy bylo na milion letů 0,65 nehody. Vyplývá to z údajů zveřejněných Mezinárodním sdružením pro leteckou dopravu (IATA). Nejnebezpečnější oblasti byly Afrika a Latinská Amerika a Karibik.
Údaje ukazují, že jedna nehoda, při které bylo vážně poškozené letadlo, připadla na každých 1,6 milionu letů. Předloni připadla jedna nehoda na 1,4 milionu letů. Za posledních deset let se nehodovost snížila o 42 procent.
Podle IATA loni bylo při 36,8 milionu uskutečněných pravidelných letů přepraveno bezpečně 2,4 miliardy osob. Letadla vyrobená v západních zemích měla celkem 17 nehod, o dvě méně než předloni. U všech typů letadel, tedy vyrobených i ve východních zemí, se však počet nehod zvýšil o čtyři na 94. Celkový počet mrtvých vzrostl na 786 z předchozích 685.
Generální ředitel IATA Giovanni Bisignani zlepšení přivítal, upozornil však rovněž, že výrobci ani provozovatelé by neměli usnout na vavřínech. „Bezpečnost je prioritou číslo jedna. Našim cílem je nula,“ uvedl Bisignani. „Každé smrtelné neštěstí je lidskou tragédií, která nás upozorňuje, že toho musíme udělat více, a my spolupracujeme s regulátory, organizacemi pro civilní letectví a výrobci,“ dodal.
Z jednotlivých regionů měla nejvyšší nehodovost již druhým rokem za sebou Afrika. Míra nehodovosti zde činila 7,41, snížila se však z 9,94 v roce 2009. Afrika se na globální letecké přepravě podílí dvěma procenty, na nehodách letadel vyrobených v západních zemích však 23 procenty. Následovala Latinská Amerika a Karibik, kde nehodovost stoupla na 1,87.
Naopak nejbezpečnější, s mírou nehodovosti pod průměrem, byla Severní Amerika, Evropa, Severní Asie a Společenství nezávislých států. Největší pokles pak zaznamenala oblast Blízkého východu a Severní Afriky, a to na 0,72 z 3,32 v roce 2009.
Členskou základnu IATA tvoří 234 leteckých společností, které se na pravidelné mezinárodní letecké přepravě podílejí zhruba 93 procenty. Míra nehodovosti členů IATA činila 0,25, což znamená jednu vážnou nehodu na čtyři miliony letů uskutečněných letadlem vyrobeným v západních zemích. Statistika nehodovosti zahrnuje nehody, při kterých je zcela zničeno nebo vážně poškozeno letadlo a nejde již opravit. (ČTK)