TOP

ČSA opět se ztrátou

Ekonomická krize již delší dobu zasahuje i do letecké dopravy. Letecké společnosti na celém světě tak nemají v posledních letech ustláno na růžích. Týká se to i letecké společnosti ČSA. Ani rok 2011 totiž nepřinese žádná optimistická a povzbudivá čísla. České aerolinie nebudou ani na konci roku 2011 nikterak jásat a oslavovat. Rok 2011 přinese opět ztrátu, hovoří se dokonce o ztrátě v hodnotě 100 až 300 milionů českých korun. Manažeři ČSA proto bijí na poplach a chtějí celou společnost restrukturalizovat a zejména přitáhnout do společnosti strategického a bohatého partnera.

Vedení ČSA však ani příští rok nevidí příliš optimisticky, neboť krize v eurozóně nevěští nic dobrého ani pro letecké společnosti. Rovněž pravděpodobnost, že by České aerolinie dostaly v roce 2012 silného a spolehlivého strategického partnera není příliš velká a reálná. Optimistické vyhlídky také hatí spory s piloty s odborové organizace CAZLPA, které vypukly na začátku prosince. Důvodem náhlého sporu bylo, že manažeři Českých aerolinií rozhodli o převodu celkem jedenácti letadel do jiné firmy, které patří společně s ČSA pod skupinu Český aeroholding. Restrukturalizační plán však nadále pokračuje a bude se realizovat i v roce 2012. Co však přinese rok 2012 nikdo netuší a neví.

Proč jsou však České aerolinie tolik ztrátové? Kde se vzalo to hrozivé číslo 100 až 300 milionů korun? Podle některých manažerů ČSA je to zejména díky vyšším nákladům. České aerolinie tak například meziročně platily o padesát procent vyšší cenu za letecký benzin, který tvoří velkou část celkových nákladů každé aerolinky, v případě ČSA je to 25 až 30 procent všech celkových nákladů. Rovněž cestujících ubylo, ekonomická krize se podepsala na menším zájmů ze strany veřejnosti o leteckou přepravu. České aerolinie zaznamenaly za rok 2011 značný úbytek počtu svých cestujících. Podzim roku 2011 ještě tato čísla o něco prohloubil, takže současné číslo se pohybuje zhruba na 14,5 procentech. O tolik procent se tedy snížil počet cestujících.

ČSA OPĚT SE ZTRÁTOU

Ekonomická krize již delší dobu zasahuje i do letecké dopravy. Letecké společnosti na celém světě tak nemají v posledních letech ustláno na růžích. Týká se to i letecké společnosti ČSA. Ani rok 2011 totiž nepřinese žádná optimistická a povzbudivá čísla. České aerolinie nebudou ani na konci roku 2011 nikterak jásat a oslavovat. Rok 2011 přinese opět ztrátu, hovoří se dokonce o ztrátě v hodnotě 100 až 300 milionů českých korun. Manažeři ČSA proto bijí na poplach a chtějí celou společnost restrukturalizovat a zejména přitáhnout do společnosti strategického a bohatého partnera.

Vedení ČSA však ani příští rok nevidí příliš optimisticky, neboť krize v eurozóně nevěští nic dobrého ani pro letecké společnosti. Rovněž pravděpodobnost, že by České aerolinie dostaly v roce 2012 silného a spolehlivého strategického partnera není příliš velká a reálná. Optimistické vyhlídky také hatí spory s piloty s odborové organizace CAZLPA, které vypukly na začátku prosince. Důvodem náhlého sporu bylo, že manažeři Českých aerolinií rozhodli o převodu celkem jedenácti letadel do jiné firmy, které patří společně s ČSA pod skupinu Český aeroholding. Restrukturalizační plán však nadále pokračuje a bude se realizovat i v roce 2012. Co však přinese rok 2012 nikdo netuší a neví.

Proč jsou však České aerolinie tolik ztrátové? Kde se vzalo to hrozivé číslo 100 až 300 milionů korun? Podle některých manažerů ČSA je to zejména díky vyšším nákladům. České aerolinie tak například meziročně platily o padesát procent vyšší cenu za letecký benzin, který tvoří velkou část celkových nákladů každé aerolinky, v případě ČSA je to 25 až 30 procent všech celkových nákladů. Rovněž cestujících ubylo, ekonomická krize se podepsala na menším zájmů ze strany veřejnosti o leteckou přepravu. České aerolinie zaznamenaly za rok 2011 značný úbytek počtu svých cestujících. Podzim roku 2011 ještě tato čísla o něco prohloubil, takže současné číslo se pohybuje zhruba na 14,5 procentech. O tolik procent se tedy snížil počet cestujících.